Dunia Perjalanan Pulang ke Akhirat

Share it Please
Dunia Perjalanan Pulang ke Akhirat
Di dalam perjalanan pulang banyak gangguan
Sering sahaja aku melupakan bahawa aku di dalam perjalanan pulang
Akhirat adalah kampung abadiku
Aku akan kekal tinggal di sana buat selama-lamanya tanpa diukur oleh masa
...
Di dalam perjalanan pulang aku sering sahaja dilekakan
Gangguan-gangguan yang mempedayaku di dalam perjalanan pulang
Kadang-kadang aku terlupa bahawa aku adalah di dalam perjalanan pulang
ke kampung Akhirat
Aku tidak tahu apakah aku pulang membawa kekayaan iman taqwa dan amal soleh
Kekayaan yang aku bawa dari permusafiranku di dunia ke kampung Akhirat sana
Aku khuatir barang-barang yang aku bawa dari permusafiranku
apakah boleh laku di kampung abadiku
Kalau seseorang tidak membawa apa-apa sudah tentulah papa-kedana di sana
Sekiranya membawa barang-barang pun belum tentu diterima
Kalau tidak diterima senasiblah seperti orang yang pulang tidak membawa apa-apa
Aduh aku bimbang sebenarnya samada aku tidak boleh membawa
Atau membawa barang-barang tapi tidak berguna
Aduh kalau setelah sampai di sana baru tahu barang yang dibawa tidak berguna
Alangkah malangnya aku permusafiranku tidak ada erti apa-apa
Permusafiran yang tidak lama
hendak berhadapan dengan hidup yang berlama-lama tidak diukur oleh masa
Tuhan pimpinlah aku di dalam permusafiran ini
Agar di dalam permusafiranku berada di jalan yang betul
Boleh membawa pulang barang-barang yang berharga yang Engkau terima
Supaya aku pulang tidak kecewa
Membawa barang-barang yang membolehkanku hidup senang dan selesa
Tuhan pimpinlah aku di dalam masa musafir ini

No comments:

Post a Comment