Ya Allah aku tidaklah meminta kaya

Share it Please
Ya Allah ! Aku tidaklah meminta kaya, tapi kalau perlu Engkau kan lebih tahu berilah
Aku juga tidak meminta sakit, tapi Engkau tahu kalau perlu sakitkanlah
Yang penting padaku, apa yang Engkau beri itu
mendatangkan kebaikan kepadaku dan Engkau redha denganku
Di dalam suasana apa pun yang menimpaku aku tidak kira,
yang penting redha-Mu
Yang penting adalah didikan-Mu, dengan didikan itu aku menjadi baik
Takdirkanlah pada diriku dan tadbirlah bagaimanapun keadaannya,
yang penting tujuan baik-Mu untukku
Apa sahaja yang boleh aku menjadi baik lakukanlah,
Engkau yang tahu, aku manalah tahu
Bagaimanapun keadaanya aku redha dan boleh menerimanya
Ya Allah! Memang apa yang Engkau lakukan pada seseorang hamba,
payah hendak diketahui hikmahnya
Kadang-kadang lahirnya bersifat negatif tapi itulah kebaikan kepadanya
Kadang-kadang yang Engkau beri itu bersifat positif
lahirnya tapi itulah kejahatan padanya
Ya Allah ! Eangkau Maha Mengetahui yang lahir dan yang batin
Engkau adalah Maha Bijaksana dan Maha Berhikmah
Hikmah Engkau adalah terlalu tersirat dan sangat tersembunyi
Kerana itulah redha seorang hamba apa yang Engkau lakukan kepadanya itu
perlu lebih dahulu
Nanti jangka panjang baru tahu hikmahnya,
baru nampak kebaikannya
Maha Suci Engkau Tuhan menzalimi hamba-hamba-Nya
Inginkan Harta Yang Diberkati?

No comments:

Post a Comment